torsdag den 30. juni 2011

Livets videnskab - Ayurveda


Jeg har lært et nyt indisk ord og det bliver næppe glemt foreløbigt. Og da slet ikke af, når jeg nu går meget op i at opnå en sund krop og stærk psyke.

Ordet er A-yur-ve-da. Og tilhængere er der mange af som mener, at man kan spise sig lykkelig vha. Ayurveda.

 Kort fortalt
Ayurveda betyder “Livets videnskab” og er et naturmedicinsk behandlingsprogram, der opstod i Indien for omkring 4-5000 år siden.
Se eksempler på Ayurveda i dagligdagen.

Jeg går med planer om at lære meget mere om Ayurveda, der bl.a. beskæftiger sig med sund kost. I grunden er det ikke så ringe endda. Når jeg surfer rundt og ser eksempler på madopskrifter, så er det utroligt lækkert.

Opråb
Hvis du kender til gode Ayurveda-kurser må du endelig tippe mig :-)

Derfor Ayurveda
Missionen med Ayurveda er at skabe et sundt legeme og et sundt sind, altså en holistisk tankegang, dvs krop og psyke skilles ikke ad, så hvis du bliver syg kan årsagen findes - og fjernes ved fokus på både krop og sind.

I Ayurveda defineres mennesketyper for bedre at kunne hjælpe patienten. De tre definitioner  Vata, Pitta og Kapha. Vi indeholder alle tre typer (doshas), men er ofte præget af en – to typer.  Jeg er fx. Pitta med en smule Vatta.

Hvilken type er du? Prøv Netspirits dosha-test Hos Netspirit kan du i øvrigt læse meget mere om Ayurveda.
God fornøjelse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar