søndag den 26. juni 2011

Find indre ro ligesom Kung Fu Panda

Foto: Dreamworks
Nyttig viden kommer ofte fra uventet side.

I dag ramte den mig i Ry Biograf, hvor jeg grinende nød animationsfilmen Kung Fu Panda 2.
Den kære Panda havde store kampe at kæmpe både udadtil og i sit indre, og han kæmpede derudad med følgende klingende for sine indre panda-ører:  
Find din indre ro, og du kan udrette alt.

Men, hvordan finder vi indre ro? Pandaens svar finder du i biografen, og mit....Tja...Er der en opskrift? Måske kan nedenstående hjælp. Jeg jagter daglig den indre ro, den er der bestemt ikke 24/7, selvom jeg er yogalærer. Men jeg kender efterhånden de rette værktøjer, når roen skal etableres.

Sådan jagter jeg den indre ro:

* Efterstræb at gøre een ting af gangen
* Giv det du laver din fulde opmærksomhed.
* Hvis sindet vandrer, så før det blidt tilbage
* Øv dig i at stirre tomt ud i luften ude at lave noget som helst - udover at trække vejret og mærke åndedrættet.
* Ros dig selv for så vel små som store succeser
* Undgå at skælde ud på dig selv, når det føles svært
* Vær opmærksom på dit åndedræt - lær at tæmme det, så det flyder roligt ind og ud af kroppen.
* Prioriter de stille stunder. Skab hver dag lidt "jeg-tid". Tag 5 minutter. 30 minutter. Eller luksus-versionen, hele 60 minutter. Gør det der er muligt. Og klap dig selv på ryggen, når det sker.

God fornøjelse,


Heidi

Og husk så på, at: I går er historie - i morgen er en overraskelse og i dag er en gave du kan nyde her og nu. Lad dine tanker dvæle ved i dag - hele dagen. Lev primært i nuet. Lev primært i nuet. Lev primært i nuet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar